اطلاعات علمی جالب

مطالبی جالب و خواندنی

اطلاعات علمی جالب

مطالبی جالب و خواندنی

میکروب های خوش خواب

میکروب‌های خوش‌خواب

دانش  - دانشمندان با کشف الگوی خاص بیدار شدن میکروب‌های بیماری‌زا،‌ امیدوارند درمان‌های تازه و متفاوتی برای بیماری‌ها پیدا کنند.

دوره کمون یا نهفتگی،‌ قابلیتی بسیار مفید است. بسیاری از گیاهان و جانوران برای زنده ماندن در زمستان از همین قابلیت استفاده می‌کنند. میکروب‌های هاگ‌دار هم می‌توانند با این روش میلیون‌ها سال زنده بمانند. اما میکروب‌های بدون هاگ که بیشتر گونه‌های میکروبی را تشکیل می‌دهند، چگونه در شرایط نامساعد به بقای خود ادامه می‌دهند؟

دانشمندان، حداقل از دهه 1300 / 1920 احتمال می‌دادند که این نوع میکروب‌ها نیز دارای دوره‌ نهفتگی باشند، اما چگونگی آن هنوز واضح نیست. در گونه‌های بدون هاگ،‌ نشان دادن و تشخیص مستقیم،‌ اثبات بدون ابهام و حتی مطالعه و بررسی در دوران نهفتگی بسیار دشوار است. اما چرا ردیابی این گونه‌ها تا این حد مشکل است؟

پاسخ ساده است:‌ احتمالا این گونه میکروارگانیسم‌ها برای احیای خود مکانیسمی متفاوت از دیگر گونه‌های شناخته‌شده دارند. این میکروب‌ها به جای این که مانند گیاهان،‌ جانوران و گونه‌های هاگ‌دار،‌ بر اساس نشانه‌ها و تغییرات شرایط محیطی بیدار شوند،‌ به طور تصادفی و اتفاقی از دوره نهفتگی خود خارج می‌شوند.

می‌توان موقعیتی را تصور کرد که در آن، جمعیتی از میکروب‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند،‌ در حالی که برخی از آن‌ها فعالند و بقیه در حالت نهفتگی به سر می‌برند. در مواجهه با یک تغییر محیطی نامناسب، ‌اغلب این سلول‌ها وارد حالت نهفتگی می‌شوند تا بتوانند از شرایط نامساعد پیش‌آمده جان سالم به در برند. سپس سلول‌ها انفرادی از نهفتگی خارج می‌شوند. این خروج از دوره نهفتگی بر اثر رویدادهایی نادر و لزوما تصادفی مانند تغییر در آشکارسازی دستورات یک ژن غالب اتفاق می‌افتد.

بیایید سلول‌هایی را که بیدار می‌شوند، پیشاهنگ بنامیم. اگر شرایط نامساعد ادامه یابد، میکروب پیشاهنگ می‌میرد؛ اما اگر میکروب پیشاهنگ در شرایطی قرار گیرد که قابلیت رشد داشته باشد،‌ جمعیت تازه‌ای ایجاد می‌کند. در برخی گونه‌ها،‌ با قرار گرفتن در شرایط مساعد رشد،‌ میکروب‌های پیشاهنگ با سیگنال‌هایی،‌ سایر میکروب‌های در خواب را بیدار می‌کنند.

ادامه مطلب ...

منشاء پیدایش جانداران بر روی کره زمین

مقدمه

مساله منشا حیات و چگونگی ظهور جانداران در روی کره زمین در زمره مسائلی است که از قدیم‌ترین اعصار مورد توجه انسانها بوده و امروزه نیز به عنوان یک سوال زنده برای اذهان انسانها مطرح است. در طول تاریخ اندیشه بشر نظریه‌های گوناگونی در این باره ارائه شده است. نحوه نگرش و قضاوت انسانها روی این دو نکته تاثیر اساسی در شکل‌گیری نظریه‌های مرتبط با منشا حیات دارد.

  • حیات پدیده یا خصلتی نیست که به یکسان روی تمام هستی مادی توزیع شده باشد و یا به تعبیر دیگر در همه اشیا ، یعنی تمام تجمعهای ماده تظاهر کند. تنها بخشی از اشیاء جهان زنده‌اند و بین زنده‌ها و غیر زنده‌ها حالات بینابین یا حد واسط وجود ندارد.
  • کالبد جانداران از یک سری عناصر و مواد تشکیل می‌یابد که در محیط غیر زنده نیز وجود دارند.




img/daneshnameh_up/4/4c/haiat2.jpg

فرضیه پیدایش خودبخودی

منظور از پیدایش دفعی یا خلق‌الساعه حیات آن است که موجودات زنده می‌توانند به صورت یکباره یا دفعتا از محیط غیر زنده نشات بگیرند. این فرضیه در یونان قدیم رواج گسترده داشته، ارسطو فیلسوف و دانشمند برجسته قرن سوم قبل از میلاد از معتقدین این نظریه بوده است. در میان ملل اروپایی تا اواخر قرن 18 نه تنها در میان عوام بلکه دانشمندان ، معتقدین به این نظریه اکثریت قاطع داشتند.

دلیل اصلی روی آوردن مردم به این نظریه آن بوده که در برخی از موارد موجودات زنده به صورت یکباره در محیطهایی ظاهر می‌شدند که قبلا موجود زنده در آنها حضور نداشته مانند پیدایش کرم در آبهای راکد و لجن‌زارها ، ظهور حشرات در روی شاخ و برگ درختان قبل از فرا رسیدن بهار ، پیدایش کرم در فضولات و اجساد حیوانات و .... معتقدین به نظریه پیدایش خلق‌الساعه باور دارند که حیات به دلیل تاثیر علل یا در نتیجه وجود شرایط خاص پدیدار می‌شود نه اینکه منکر تاثیر علل یا معتقد به بی‌نیازی از شرایط و احوال خاص باشند.

ادامه مطلب ...

فوتبال و تاریخچه ی آن

هر چند که باور کردنش مشکل است, ولی بازی فوتبال در زمان اسپارت ها و رومی ها در جریان بوده است. آن ها نوعی فوتبال بازی می کردند، که به آن وسیله سربازان خود را جنگجو بار می آوردند . وقتی رومی ها به انگلستان دست انداختند ، این بازی را با خود به این کشور آوردند. بازی مزبور سپس به تدریج توسعه یافت، و در قرن یازدهم یک نوع بازی ، که توپ با نوک پا لگد زده می شد ، کاملأ بین مردم انگلستان معمول شد، تا آنجا که ریچارد دوم پادشاه انگلیس این ورزش را به دلیل اینکه وقت زیادی از تمرین های تیر اندازی را می گرفت منسوخ کرد . ادامه مطلب ...

چگونه خفاش در تاریکی می بیند؟

اگر تا به حال به درون غاری رفته باشید ،احتمالأ می دانید که خفاش ها در تاریکی کامل بدون این که به چیزی برخورد کنند، با سرعت زیاد پرواز می کنند.چطور چنین چیزی ممکن است؟ دویست سال پیش بسیاری از دانشمندان عقیده داشتند که بر روی بال خفاش ها شاخک های بسیار حساسی وجود دارد که به وسیله همین شاخک ها می توانند متوجه اشیاء پیرامون خود شوند. در سال 1799 دانشمندی ایتالیایی به نام اسپلانزائی ،نظریه جدیدی ارائه داد. او معتقد بود که خفاش ها با جیرجیر کردن و گوش دادن به اکو هایی که در اثر برخورد صدا با اشیاء منعکس می شود، راه خود را پیدا می کنند.تا مدت ها به این نظریه اهمیتی داده نشد. اما 120 سال بعد،دانشمندان آزمایشات او را تکرار کردند.آن ها صدا یاب میزان عمق اکو (وسیله ای که آن را رادارصوتی یا سونار می نامیم) را برای کشتی هایی کو در دریا حرکت می کنند،تهیه کردند.به این ترتیب درستی نظریه اسپلانزائی ثابت شد.صدای جیرجیر خفاش ها را با واحد هرتز انداره می گیرند.

کرم شب تاب چگونه می تابد؟

در حقیقت کرم شب تاب، کرم نیست، بلکه یک سوسک ماده است. فایر فلای( نوعی حشره شب تاب است) هم پرواز نمی کند، او یک سوسک است که می تابد و سوسو می زند. کرم شب تاب ماده بال ندارد و برای بارور کردن تخم هایی که گذاشته ، باید کرم شب تاب نر را به سوی خود جلب کند.بدین ترتیب در تاریکی از انتهای بدن خود نور بیرون می دهد، حشره نر، نور را می بیند و به طرفش می رود. حتی تخم های کرم شب تاب نیز کمی می تابند. درباره نور این حشرات نکات جالب توجهی وجود دارد. بر خلاف نور گرمی که از لامپ های الکتریکی می تابد، نور این حشرات سرد است. اما این نور با نور های سرد مصنوعی نظیر رنگ های شب نما که برای عقربه های ساعت و شماره های آن مورد استفاده قرار می گیرد، تفاوت دارد.دانشمندان نمی توانند در مورد نور کرل شب تاب و یا این که چگونه فایر فلای ها بعضی اوقات در تمام مدت سوسو می زنند،توضیحات کاملی دهند. معمولأ اگر نوری خاموش و روشن شود، بهتر می توان از فاصله دور آن را دید تا نوری که تمام مدت روشن باشد. کرم های شت تاب می تابند، فایر فلای ها نیز برای این که راحت تر بتوانند با ماده ها رابطه برقرار کنند، سوسو می زنند.